Het Visual Merchandising ABC

Om je wegwijs te maken in alle termen in ons vakgebied hebben we een leuk ‘Visual Merchandising ABC‘ gemaakt. Een alfabetische opsomming van de vaktermen die je om de oren vliegen op de winkelvloer. Wordt een kenner op het gebied van Visual Merchandising en start met ons ABC! 

Maar eerst de term Visual Merchandising, hoe gebruiken wij deze en wat schrijft de Nederlandse taal erover?

Visual Merchandising bij P&R; Alles rondom de presentatie van een product, met als doel meer omzet te genereren. De expertise die daar bij ons onder valt zijn; EtalerenInstore PresenterenDecoreren, Stickers plakken & Geurmarketing

En wat is de duidelijke definitie van visual merchandising in de Nederlandse taal?
Het verleidelijk en aantrekkelijk presenteren van een product of dienst gericht op een promotie of merk, waarbij de marketingboodschap duidelijk herkenbaar is met als uiteindelijke doel meer verkoop te genereren.

 

Visual Merchandising moet de interesse en aandacht van de toeschouwer wekken door gebruik te maken van de elementen verlichting, kleurenstimulans en ideale productpresentaties. Dit in combinatie met meubilair en decoratieve elementen.

Toen de fysieke winkels een steeds grotere rol gingen spelen in de twintigste eeuw en shoppen veranderde van noodzaak naar een leuk tijdverdrijf. Werd het belang van de verleiding van een goede etalage ook gewekt om instore verder door te voeren. Probeer de klant zo lang mogelijk in de winkel te houden en je omzet zal vergroten.

Tegenwoordig wordt visual merchandising gezien als een vorm van retail wetenschap en is een instrument die breed ingezet wordt om productpresentaties passend te krijgen in de marketingboodschap van een merk, winkel of dienst.

 

Om nog meer duidelijkheid te geven over de vele termen in ons vakgebied hebben we de woorden verzameld in een ABC. Het is zelfs gelukt om bij alle 26 letters van het alfabet een woord (incl uitleg) te plaatsen.

Ben je na het lezen van dit ABC ook benieuwd naar een ABC rondom de etalage, laat het ons dan vooral weten. We hebben dan vast genoeg inspiratie om hier ook een blog over te schrijven!

 

  1. Afstylen
    De laatste elementen toevoegen aan een presentatie om de sfeer te benadrukken en versterken. Zoals kussens in een bank en een tas bij een kledingsetje.
  2. Bulkpresentatie
    Het presenteren van één artikel in een grote hoeveelheid.
    Zoals een piramide toren van parfum giftsets.
  3. Cross Merchandising
    Het presenteren van aanvullende of verwante producten van verschillende categorieën naast elkaar om bijverkoop te stimuleren of het doel van het product te verduidelijken. Deze strategie heeft ook het doel om de klantenervaring in de winkel te verbeteren, deze winkel denkt met je mee.
    Zoals batterijen naast een elektronisch apparaat maar ook een conventionele strategie zoals kauwgom naast knoflook houdende snacks.
  4. Decoreren
    Decoratieve elementen, welke niet te koop zijn in de winkel, maar sfeer verhogend zijn voor de presentatie. Toevoegen aan een productpresentatie of locatie in de winkel. Zoals bloemen, planten, kussens.
  5. Etalage
    Het voorste gedeelte van de winkel dat van buitenaf zichtbaar is, bedoeld om producten uit te stallen om de aandacht te trekken van de voorbijganger.
  6. Frontpresentatie
    Artikelen geplaatst met het zicht naar voren, je ziet het product frontaal in het schap staan of hangen.
  7. Gondola
    Vrijstaand meubel waar producten op geplaatst worden of ingehangen in een winkel.
  8. Huisstijl
    Dit is niet alleen een marketingterm maar wordt ook gebruikt in VM jargon. Je hebt namelijk te maken met de identiteit van de winkel en daarbij hoort een specifieke huisstijl die ook door vertaald wordt in de styling van de producten. Als VM-er moet je dus rekening houden of de styling in de huisstijl van het product of merk goed past.
  9. Instore
    Dit betekent letterlijk ‘op het winkelpunt’ en betekent hetzelfde als in de marketing POP ‘point of purchase. De plaats waar de klant de koopbeslissing neemt.
  10. Jaarplan
    Als je visual merchandising inzet als tool, dan zul je een jaarplan op moeten stellen die samen met inkoop en marketing op elkaar zijn afgestemd. Ook heb je een planning nodig om de VM kosten tegenover de baten te laten opwegen.  Hierdoor is er een sluitend argument die onderbouwt waarom visual merchandising zo waardevol is. Want naast sfeer en verleiding genereert het tenslotte ook omzet.
  11. Kopstelling
    De voorkant van een display meubel. De belangrijkste kant, omdat deze het eerste en soms zelfs als enige goed gezien wordt.
  12. Lay-out
    De ingetekende plattegrond van een winkel. Waar overzichtelijk alle element van de winkel in zijn opgenomen.
  13. Merchandising
    Iets anders dan visual merchandising welke op creatieve productpresentatie is gebaseerd. Gaat het bij merchandising om het plaatsen en beheren van displays of POP materialen.
  14. Navigeren, activeren, informeren en inspireren
    Deze 4 elementen vormen een grote rol in hoe mensen zich voelen en gedragen in een winkel. Het zorgt ervoor dat iemand simpel, eenvoudig en zelfstandig kan navigeren en geactiveerd wordt en zelfs tot aankoop overgaat. Bij visual merchandising is het loop en kijkgedrag en het verhaal dat je de klant wil laten beleven enorm belangrijk. Deze wil idealiter zonder tussenkomst van een medewerker zijn eigen weg kunnen vinden in de winkel. Waarbij het erom gaat dat het gevoel wordt gewekt dat keuzes zelf gemaakt worden door de inspiratie en informatie die met de styling gedeeld wordt
  15. Opbouwmaterialen
    Hulpmiddelen om producten beter en mooier te presenteren. Zoals blokken, kleine tafeltjes of producthouders.
  16. Presentatie zones
    De verschillende hoogtes waar je rekening mee kunt houden als je iets presenteert, namelijk:

    • Bukhoogte tot 80 cm
    • Grijphoogte 80 – 120 cm
    • Ooghoogte 120 – 160 cm
    • Reikhoogte tot 160 cm
  17. QR code
    Dit staat voor quick response, deze code kun je met je telefoon scannen en hierdoor wordt er aanvullende informatie met je gedeeld. Vooral de elementen informeren en activeren worden hierbij ingezet. De millenials en generatie Z zijn hier gevoelig voor, aangezien zij met online media zijn opgegroeid en visueel zijn ingesteld. De online schakel die met een QR-code wordt gemaakt is het nieuwe navigeren van fysieke naar online winkels en het delen van extra informatie.
  18. Routing
    De weg die de klant aflegt in de winkel, vaak wordt deze gemanipuleerd door op de juiste plekken in de winkel de breedte van het looppad aan te passen. Ook gebruik van kleur, displays en presentatietechnieken helpen om de klant een bepaalde route te laten afleggen in de winkel.
  19. Storytelling
    Een manier van presenteren die het voor de klant makkelijker maakt om mee op reis te gaan in de marketinguiting van de winkel. Je probeert met je productpresentatie een verhaal te vertellen die de klant nieuwsgierig maakt en verleidt tot aankoop.
  20. Themapresentatie
    Een presentatie maken die onder een gezamenlijk thema vallen. Zoals zomer, kerst, barbecue of bijvoorbeeld tuindieren.
  21. Uitlijnen
    In een winkel de meubels en displays in een rechte lijn zetten met het elkaar. Zorgen dat er geen enkele scheef staat, dit oogt anders erg rommelig voor een klant. Even een tip, scheef is fout en schuin is goed. Als iets scheef staat, is het voor iedereen zonder een getraind oog te zien dat iets uit balans is. Echter, staat iets schuin, dan is dit met een bewuste lengtegraad gedaan en staan er meer meubels of producten in dezelfde hoek. Je kunt dus zeker ook meubels schuin uitlijnen!
  22. Vlekkenplan
    Het is een ruwe, schetsmatige indeling van een winkel. Een vlekkenplan beschrijft dan waar de verschillende afdelingen of categoriegroepen een plekje zullen krijgen in de winkel. Het is afhankelijk van diverse factoren, zo is de grootte van invloed en de ruimte die er is, hoe vallen de zichtlijnen uit.
  23. Winkelbeeld
    Het complete beeld wat je ziet als je een winkel binnenstapt.
  24. X-Generatie & 
  25. Y-Generatie
    Samen omvatten zij een bevolking die tussen 1965 en 2000 zijn geboren. Ze zijn grotendeels nog opgegroeid zonder de dominante rol van internet. Een zaterdagmiddag shoppen is een tijdverdrijf welke uitstekend bij de opvoeding van deze bevolking past. Zij shoppen dan ook voornamelijk in fysieke winkels. Het draait vooral om het zien en de tastbaarheid van producten in realiteit. Deze bevolkingsgroep draagt enorm bij aan de continuïteit van de fysieke manier van winkelen. Al houden ze ook enorm van verandering, dus een goede combi met online wordt zeker door ze gemaakt.
  26. Zijpresentatie of schouderpresentie
    Het presenteren van artikelen vanaf de zijkant, wat veel in de mode wordt toegepast. Kleding is dan zichtbaar vanaf de schouder op de hanger, vandaar ook de veel gesproken term, schouderpresentatie.

Van afstylen tot zijpresentatie… Er zullen voldoende termen de revue gepasseerd zijn die al bekend in de oren klinken, toch vinden we het leuk om ze hier onder elkaar op een rijtje te hebben. En er is nog zoveel meer vakjargon maar, we hebben het

Lees meer

9 Redenen waarom creativiteit belangrijk is

Creativiteit, is dat geen talent? Hoor ik je denken. Als je geen artiest, muzikant of iets in de kunstwereld doet, mag je jezelf dan wel creatief noemen.

Werkgeluk op onze werkvloer

Het woord vitaliteit is niet meer weg te denken in onze samenleving.