Kleur is belangrijk voor onze gemoedstoestand, productiviteit en vaak sfeerbepalend. Een heel interessant onderwerp, nieuwsgierig geworden? Lees lekker mee, in dit kleurrijk blog.

– We hebben de zwarte tekst op een witte achtergrond gezet, aangezien dit voor de optimale leesbaarheid zorgt, geen uitbundige kleuren hier maar, een duidelijk leesbaar blog… – Alleen wel natuurlijk even gespeeld met de besproken kleuren.

Mijn lievelingskleur is donkerbruin, hoor je zelden iemand zeggen. Hoe komt het toch dat wereldwijd het meest voor blauw gekozen wordt? Waarom hebben foodmerken vaak rood (zie, Coca-Cola) en corporate grootmachten vaak blauw (zie Microsoft) in het logo?

De kleurtinten en helderheid
Kleuren zijn er in zoveel verschillende tonen en gradaties, dat het moeilijk is om ze allemaal goed te onderscheiden. Hoe komt het dat we 10 verschillende kleuren groen, toch allemaal afzonderlijk groen zullen noemen en in een rij naast elkaar de verschillen heel goed zien en sneller benoemen.
We gaan even letterlijk terug naar de tekentafel, die leuke Bruynzeel kleurpotloden van 12 stuks, vertegenwoordigen de belangrijkste kleuren voor de beginnende Rembrandt in de familie. Ze bestaan uit de primaire en secundaire kleuren, aangevuld met een lichtere groen en blauw, bruin, roze en zwart. Genoeg om mee te starten. En nog genoeg kleuren over die niet aan de orde zijn gekomen. Hoe kunnen we de rest van de kleuren dan onderscheiden?

Je hebt namelijk drie onderscheidende elementen om kleuren in onder te brengen:

  1. Hue, tint (goh, nu weet je ook waar Philips de naam van hun verlichtingssysteem vandaan heeft)
  2. Value, helderheid (hoeveel wit, zwart is er vermengd met de kernkleur)
  3. Chroma, verzadiging of de zuiverheid van de kleur

Deze drie elementen zijn dus erg belangrijk op de impact van een kleur die mensen ervaren.
Het belangrijkst wat je hiervan moet weten is, dat je vaak praat over de tint en minder over de helderheid en verzadiging van de kleur. Je spreekt over groen en ja, tuurlijk komt de aanvulling lichtgroen of donkergroen ook wel aan de orde.
Toch is dit de volgende stap in je Bruynzeel kleurpotloden reis, want deze dozen zijn namelijk ook beschikbaar in 24, 36, 48 en 72 kleuren. Dan wordt het een grote uitdaging om elke kleur in de juiste onderscheidende nuance te benoemen. Ik daag je uit!

De kleurkenmerken
Elke kleur roept een bepaald gevoel en betekenis op, die bij vele personen hetzelfde is. Dit komt door onze hersenen, welke associatieve kenmerken met elkaar verbindt. Zo denken we bij blauw bijvoorbeeld aan water, kou, kalmte en jeans. Bij de meeste van ons zullen die associaties bij de kleur blauw hetzelfde zijn en toch zijn er nog enkele elementen welke ook een rol spelen:

  • Competentie: Een leraar denkt bij de kleur rood aan een foutief antwoord bij een toets, terwijl een tomatenboer eerder denkt aan de gelukte oogst van zijn gewas.
  • Context: Rood is de absolute kleur voor romantiek en passie maar, tijdens het autorijden denken we meteen aan stoppen.
  • Cultuur: Kleurbetekenissen kunnen per cultuur sterk afwijken. Zo hebben wij net hierboven onze associaties over de kleur blauw samengevat. In een groot deel van Azië, wordt blauw geassocieerd met het kwaad. Oeps, net even wat anders dus.

Alle drie de elementen zijn dus enorm belangrijk als je op professioneel vlak een kleur gaat kiezen. Je wilt geen flater slaan. Laten we hieronder de belangrijkste associaties van kleuren onder elkaar zetten, met een knipoog naar de commerciële kant.

Geel:
Geeft vrolijkheid en straalt optimisme, zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid uit.
Het kan ongerustheid en bezorgdheid geven en laat baby’s sneller huilen.

  • Zorgt voor aandacht in de etalages
  • Spreekt duidelijke taal
  • Straalt optimisme uit
  • Spoort communicatie uit

Logo’s in geel: Jumbo, Mc Donalds, Ikea, Zwitsal


Blauw:

Het staat voor rust, vrede, betrouwbaarheid, loyaliteit en is de meest geliefde kleur. Het creëert een gevoel van vertrouwen en veiligheid.
Een koele kleur welke de eetlust onderdrukt en zorgt voor concentratie en stimuleert helder denken.

  • Zorgt voor een veilig omgevingsgevoel
  • Wordt veel gebruikt in kantoren door de stimulatie van productiviteit

Logo’s in blauw: Albert Heijn, Philips, Samsung, Volkswagen


Rood:

Staat uiteraard voor liefde maar, ook voor moed, kracht, passie, warmte en energie. Het stimuleert onze eetlust en zorgt voor sterkte emoties. De kleur lijkt ook dichterbij te lijken dan deze daadwerkelijk is, hij trekt je aandacht.

  • Verhoogd de urgentiewaarde, zoals bij acties in de retail
  • Verhoogt je hartslag waardoor je gestimuleerd wordt om snel in actie te komen
  • En ook bevorderd het onze eetlust, een pluspunt voor de snelle hap in de horeca (Mc Donalds)

Logo’s in rood: Coca-Cola, Hema, Media Markt, H&M, Kruidvat

Iedereen kent het wereldberoemde logo van Coca‑Cola. Toch is het logo veel veranderd door de jaren heen. Ben je benieuwd naar het verhaal achter dat logo, we hebben het voor je opgezocht; Lees het hier.


Groen:

Wordt geassocieerd met natuur, evenwicht, gezondheid, balans en rust.
Het symboliseert groei en geld. Het is de kleur die het makkelijkst verwerkt wordt door je ogen en mensen die werken in een groene omgeving hebben minder vaak buikpijn.

  • Wordt gebruikt in winkels waar je tot rust kunt komen
  • De ontspannende kleur wekt ook positiviteit op in de ruimte

Logo’s in groen: Heineken, Welkoop, Starbucks, ABN-AMRO, Pickwick


Oranje:

Voedt enthousiasme en opwinding maar straalt ook, passie en plezier uit.
Het is ook de vertegenwoordiger van veiligheid en voorzichtigheid. Het is een stimulerende kleur op fysiek als emotioneel vlak.

  • In marketing roept de kleur agressie op, van actie, koop, nu
  • Daarom wordt deze kleur gebruikt bij de impulsieve kopers
  • Het laat je denken aan comfort en eten

Logo’s in oranje: Ziggo, Zalando, Hornbach, Fanta, Thuisbezorgd.nl


Paars:

Een kleur die staat voor rijkdom, koninklijk, luxe en kwaliteit. Denk ook aan het spirituele, visie en wijsheid.

  • In retail heeft het een kalmerende werking
  • Het benadrukt de kwaliteit en luxe
  • Bij een overkill aan paars, zorgt het ervoor dat de consument langer nadenkt over keuzes

Logo’s in paars: T-Mobile, Andrélon, Milka

De kenmerken en associaties zijn vrij herkenbaar als je ze zo op een rijtje ziet.
We hebben het hier vooral gehad over de primaire en secundaire kleuren en de betekenis daarvan. Maar het smaakt naar meer, wacht ons volgende blog af. Hierbij gaan we in op kleuren en de invloed van neuromarketing.

Wil jij op de hoogte gebracht worden van ons nieuwe blog, meld je aan en we geven je een seintje.