Een kijkje in de duurzame strategieën van diverse bedrijven geeft bewustwording dat wij onze footprint ook kunnen verkleinen.

Elk bedrijf kan wel een opsomming maken van de duurzame initiatieven die ze hanteren maar, toch kan het geen kwaad om ze ook daadwerkelijk eens op een rij te zetten.

Daarom hebben wij ook een opsomming gemaakt van de duurzame weg die we bewandelen. De uitdaging zit hem natuurlijk in de extra effort die we daarnaast nog kunnen toepassen.

Laten we in de volgende opsommingen dan ook eens kijken wat die volgende stappen in duurzaamheid zijn. Wat vind jij van die extra’s, zijn ze de investering waard om door te zetten? Wij zijn benieuwd naar je mening. Misschien heb je wel tips of wil je jouw visie delen naar een duurzamere wereld. Deel het dan vooral in ons contactformulier

Wat doen we om duurzaam te zijn?

  1. Zoveel mogelijk reizen met openbaar vervoer
  2. Alle informatie digitaal en online aanbieden
  3. Gebruik van milieuvriendelijker werkgereedschap
  4. Duurzamere decoratie en verpakkingen aanbieden
  5. Onze eigen Boekenclub

1.) Zoveel mogelijk reizen met openbaar vervoer

We zijn een landelijk opererend bedrijf waarbij de medewerkers als een olievlek verspreid in Nederland wonen. Hierdoor minimaliseren wij de reisafstand naar de winkel toe en kunnen we snel op bestemming zijn. We reizen hoofdzakelijk met het Openbaar Vervoer, aangezien de meeste klanten van ons te vinden zijn het hart van het dorp of de stad. Het is een duurzame en groene oplossing die ook helpt bij het bestrijden van het parkeer –en fileprobleem.

Wat kunnen we nog meer doen op dit vlak?
Een CO2 teller op onze website plaatsen waarbij we onze CO2 besparing laten zien omdat we met het OV rijden. Hieronder in de tabel (let op, uit 2018) kun je zien wat de besparing is met trein, tram, metro en bus is. Ook zie je dat elektrische auto’s een goed alternatief brengen en uiteraard nog meer als de opgewekte stroom ook groen is.


Om deze landelijke cijfers voor 2018 te duiden, wordt deze uitstoot vergeleken met de uitstoot WTW per auto, trein en vliegtuig (bron: CE Delft, STREAM Personenvervoer 2014 en www.co2-emissiefactoren.nl). Wel met de aantekening dat genoemde bronnen inmiddels aan een update toe zijn. Want ook de autotechniek ontwikkelt door.
Bron van deze content is kennisplatform Crow

Als je deze grafiek hierboven ziet, word jij dan nieuwsgierig hoeveel CO2 wij met het OV besparen? Zou het helpen, als wij een CO2 besparingsteller laten lopen op onze website?

Er zijn ook een aantal collega’s welke reizen met de auto. Momenteel betalen we bij de pomp nog geen CO2 compensatie voor de afgelegde kilometers. We kunnen als nieuwe duurzaamheidsdoelstelling een compensatieteller maken, welke voor elke liter een extra ct bij de kassa betaalt om de CO2 te compenseren.

Ook kunnen we kijken naar onze dienstverlening en bij het vervoer of transport van decoratie naar de winkel toe, een groen alternatief aanbieden. Onze partner in transport A.G. van Geffen uit Hedel heeft al meerdere wagens op LNG brandstof rijden. Vloeibaar Bio-gas gemaakt uit plantaardige resten, die bijdragen aan een Zero-Emission doelstelling. Hiervoor wil toch iedereen kiezen.

2.) Alle informatie digitaal en online aanbieden
Enkele jaren geleden, bestond onze informatieverschaffing uit papieren draaiboeken die met de post verstuurd werden. Een bewerkelijke klus voor ons kantoorteam en niet zo duurzaam. We zijn toen dan ook overgestapt op het delen van digitale informatie om op papier en post te besparen.
Een mooie bijkomstigheid hiervan is dat het veel sneller bij de medewerkers terecht is en ze het niet meer kwijt kunnen raken. Deze verandering is als zo efficiënt ervaren dat momenteel alle zakelijke informatie voortaan online aangeboden wordt. Voor veel bedrijven klinkt dit al heel logisch en vooral door de digitalisering met het thuiswerken in Coronatijd en ook wij dragen ons steentje hierdoor bij aan vergroening.

Wat kunnen we nog meer doen op dit vlak?
Voor Corona hielden we vergaderingen altijd op onze kantoorlocatie in Breukelen, een leuke sociale en informatieve meeting. In de afgelopen twee jaar is dit nog maar één keer gebeurd en hebben alle andere meetings thuis via teams plaatsgevonden. Hoe leuk en gezellig het ook is om live te meeten, de online variant is ook gewoon een duurzamere oplossing. In het kader van onze footprint zullen we een hybride variant moeten omarmen.

3.) Gebruik van milieuvriendelijker werkgereedschap
Voor ons beroep nemen we een tas mee naar de klanten toe, die gevuld is met gereedschap. In onze keuze van tools zorgen we steeds meer voor duurzamere oplossingen. Zo hebben we window cleaner welke biologisch afbreekbaar is en beter voor het milieu. We hergebruiken gereedschap van de Etaleurs in Opleiding, zodat we keer op keer de gereedschapstas kunnen recyclen naar nieuwe collega’s. Begin dit jaar hebben we allemaal, aanvullend op ons gereedschap, een Fixits stick ontvangen om kleine breuken snel en makkelijk te fixen. Hierdoor kunnen we langer werken met ons gereedschap werken. Het motto “Don’t bin it, when you can fix it” past erg goed bij een duurzaam en eco vriendelijke toekomst.

Wat kunnen we nog meer doen op dit vlak?
Onze tools worden vaak met de post naar ons opgestuurd en PostNL heeft ook groene post waarbij de brieven en pakketten in CO2 gecompenseerd worden.
Vanaf 1 januari 2022 is dit bij PostNL de standaard geworden en deel van hun duurzaamheidsstrategie. Heel mooi om te zien dat zo’n reus van een onderneming voor deze oplossing kiest. Van deur tot deur bezorgen met netto nul CO2, wat fijn dat we samen werken aan een mooie toekomst.

4.) Duurzame decoratie en verpakkingen aanbieden
China kunnen we wel het wegwerp –en namaakland pur sang noemen. Voor winkeldecoratie een perfecte oplossing voor goedkoop en schreeuwerige producten, die in overvloedig plastic, geleverd wordt bij je winkeldeur.
Wij creëren en maken al jaren decoratiematerialen op maat voor onze klanten. Dit doen we regelmatig met duurzame elementen, zoals hout, zijden bloemen en hergebruiken ook producten van eerdere creaties. We zien onszelf al als een duurzaam alternatief voor de chemisch verwerkte, Aziatische wegwerpvariant.

Bij het verpakken van de decoratie, hergebruiken we vulling, welke we opslaan in de loods. De dozen proberen we altijd op maat te snijden zodat we zo min mogelijk onnodig karton gebruiken. Maar ook zodat het de omvang van het pakket klein houdt, waardoor het zo min mogelijk ruimte inneemt in de vrachtwagen. Het karton wat we overhouden, komt altijd van pas op een ander moment.

Een tijd terug zijn we overgestapt op tape van karton, mooi in de kleur van de doos en een duurzame oplossing. Op plekken waar dit tape niet genoeg houvast geeft, schakelen we nog wel over op plastic tape. Tenslotte willen we ook dat creaties heel en ongeschonden bij de klant komt, want iets opnieuw maken is de minst duurzame oplossing.

Wat kunnen we nog meer doen op dit vlak?
Ondanks onze leuke initiatieven in decoratiemateriaal, zijn ze zeker nog niet allemaal duurzaam te noemen. Gelukkig worden de thematische decoratiematerialen vaak meerdere jaren gebruikt, maar enkele zijn verwerkt met veel plastic.
Op dit moment kiezen we er al voor bij het creëren van een thema dat we rekening houden met duurzame en eco vriendelijke alternatieven.
Hier zullen we nog meer in ontwikkelen, zodat we bij alle voorstellen naar onze klant toe, altijd een duurzame creatie in de keuze laten meedingen. We kunnen ook de nadruk gaan leggen op deze creaties door onze voorkeur ervoor duidelijk te maken, met de voordelen voor de klant.

Zou jij er als klant voor open staan, om de duurzame alternatieven te zien?
Misschien moeten we er een Fairmade label aan hangen, bij P&R kun je altijd ook kiezen voor een Fairmade product. Dat klinkt als een mooie strategie, vind je ook niet?

5.) Onze eigen boekenclub
Niets is zo ontspannend als een boek na een voldane dag werk. Wij bij P&R zijn het daar roerend mee eens en hebben daarom een eigen boekenclub, de Inspiratiebibliotheek. Het is een reizende bibliotheek, waarbij de boeken van hand op hand gaan tussen collega’s en de meeste boeken kunnen onderverdeeld worden in de volgende categorieën:

  • Ontdekken van jezelf
  • Succesverhalen uit de retail
  • Meer leren

Zo hoeven er minder bomen gekapt te worden en worden we allemaal een beetje rijker in onze inspiratie. Het geeft ook een leuk onderwerp tussen collega’s en helpt bij het nog beter begrijpen van het vakgebied.

Wat kunnen we nog meer doen op dit vlak?
Dit is een erg leuk initiatief wat in het kader van duurzaamheid toch voor de nodige bomenkap en distributie heeft gezorgd. Om het nog duurzamer aan te pakken is een luisterboeken en E-reader abonnement een betere keus. Ik zal dit als schrijver van dit blog bij de volgende (online = duurzaam) meeting eens even op het woord gooien.

Met het schrijven van deze opsomming raak je nog meer geïnspireerd om naar duurzame oplossingen te zoeken. Heb jij een leuke die je met ons wilt delen, laat hem ons vooral weten! Zo kunnen we van elkaar leren en de wereld weer net een stukje mooier achterlaten.