Lopend door je favoriete winkelstraat wordt er onbewust veel naar je geroepen op een non verbale manier.
Stop! Kom eens even kijken hoe leuk deze nieuwe jas in jouw garderobe past!
Hoho, je loopt bijna te ver, ik wil je graag iets vertellen over de nieuwe trendkleuren in onze collectie.
Ja, linksaf, ja deze kant graag! Heb je de nieuwe innovatie al in gezien in dit product? Jij wilt toch ook trendsetter zijn? Hier is hij te koop, wij hebben hem speciaal voor jou in onze collectie…
Dit allemaal wordt niet geroepen maar, uitgesproken door de verbeelding die de etalage oproept bij de consument.

Deze manier van aanspreken werkt perfect op de moderne no nonsense consument, die zelf wil beslissen waar hij binnen stapt. Het is geen dwingende manier en je hebt het gevoel dat je zelf de keuze hebt gemaakt, want op keuzevrijheid zijn we verzot.
Uiteraard willen alle ondernemers deze keuze graag beinvloeden, door onbewust naar je te schreeuwen en om je aandacht te vragen. De beste manier is door een pakkende etalage met de juiste tools en boodschap, aangezien dit het eerste is wat je ziet van een winkel als je in de winkelstraat bent aangekomen.

Sinds het begin van de vorige eeuw werd er steeds meer gebruik gemaakt van mannequins in de detailhandel.
Hoewel er in de twintigste eeuw in zekere mate wel verschillen te noemen zijn, werd er niet echt een afspiegeling van het imago van de winkel of van een consument gekeken. De bouw was bijna altijd slank, Barbie of -Ken look à like te noemen, met een rechte houding en af en toe kwam je al een stand-und-spielbein tegen.
Gelukkig is er in deze eeuw een positieve omkeer gekomen in de wereld van de mannequins.

Je identificeren met de mannequin of juist de verbeelding die het opwekt, zijn de sleutelwoorden van de 21ste eeuw.

Door de sierlijke bewegingen en bijzondere houdingen kan een merk elke verbeelding opwekken die het maar zou willen. Dromend in gedachte,  dansend of in een selfiepose, om een specifieke doelgroep aan te spreken en de juiste boodschap over te brengen.  Het wekt de nieuwsgierigheid op van de kijker, die op zijn beurt meegenomen wordt op de reis van de boodschapper. Als deze voldoende is opgewekt wordt hij succesvol naar binnen getrokken en is het van belang om de vertaling van de etalage door te voeren in de winkel, zodat de verwachting van de klant binnen wordt bevestigd.

Identificatie
Dwars op de verbeelding loopt de lijn van identificatie, al kunnen de twee ook parallel lopen.
Als we onze klant Nike als voorbeeld nemen, heeft deze de “best of both worlds mannequin” gecreëerd door levendige modellen in actieve houdingen in hun shop-in-shops en retailstores te plaatsen.
Stretchend en springend vliegen de mannequins je om de oren in hun atletisch gebouwde lichamen. Als sportende klant herken je de poses en kun je jezelf daar in identificeren en als niet sporter spreekt het tot je verbeelding hoe je er als een semi atleet uit kunt zien.
De honger om er ook zo uit te zien kan je zelfs aansporen om te beginnen met sporten, want Nike maakt van elke sporter een winnaar.

Als je naar de mannequins kijkt, die Nike zelf heeft ontwikkeld, wekken ze stuk voor stuk positiviteit, zelfvertrouwen en vooruitgang uit. Een succesvolle combinatie om verkoop te stimuleren. De contouren van ogen, neus en mond worden tegenwoordig gestileerder afgebeeld zodat het meer tot de verbeelding spreekt van de kijken.

Alhoewel je zou denken dat dit de enige reden is, zou de belangrijkste juist de omgekeerde waarheid kunnen zijn. De grootste illusie van identificatie is het gezichtloze of zelfs hoofdloze model. Omdat je geen persoon ziet, kun je jezelf meer spiegelen met de mannequin en zo dus ook eerder aangetrokken worden tot een product. Lopend door retailland zie je deze ontwikkeling steeds meer verschijnen.

Een andere trend die je in de winkelstraten tegenkomt is de mannequin zelf als kunstvorm.
De structuur van het model, de kleuren of materiaalgebruik wijken dan af. Of er wordt gespeeld met toevoegingen van elementen, zoals je kunt zien op enkele foto’s gelinkt aan onze Pinterestpagina. Deze manier van presenteren gaat een stap verder en zorgt voor wederom een nieuwe dimensie op mannequin gebied. De stopkracht die hiermee wordt gecreëerd wordt versterkt doordat een consument verwondering en nieuwsgierigheid voelt.

Zoals je kunt lezen, zitten ze niet stil met de ontwikkeling van het perfecte model.

Vind je het leuk om wat inspiratie te bekijken rondom mannequins, klik dan op ons gelijknamige bord op Pinterest: https://nl.pinterest.com/PenRVM/mannequins/