Duurzaamheid of ‘Sustainability’ kun je niet meer een modewoord noemen. Dit is hèt woord waar Millenials, Generation Z en zelfs Generation Alpha voor leven. Zij zijn de toekomst en willen dan ook een betere wereld, eentje waar ze samen aan bouwen en niet verder vervuilen.

We weten dat het belangrijk is en toch kijken we momenteel nog te veel door een omzet –en winstbril. Duurzaamheid moet serieus genomen worden, wil je in de toekomst nog bestaansrecht hebben bij je consument.

Hoe kun je de eerste stappen zetten en bouw je geloofwaardigheid op?
Wij duiken er graag in en nemen je mee op een reis naar verschillende duurzame en toepasbare mogelijkheden voor in de retail.

 

Wees transparant en authentiek.
Zoek een passende duurzaamheidsstrategie en zorg dat deze in elke ader van het bedrijf doorvloeit. Het hoort bij een lange termijnvisie en dit kan in het begin dan ook financieel een uitdaging zijn. Uiteindelijk helpt het je om je imago te verbeteren en zul je zien dat je een stap voor ligt ten opzichte van je concurrentie.

Zoek naar de specifieke ambities en neem deze samen met de kansen als uitgangspunt. Leg je lat hoog en creëer een strategische mindset. Bepaal dan je doel en thema en zoek naar de juiste werkmethode.  Als je het duurzaamheidsjasje enkel aantrekt voor het mooie plaatje zullen de consumenten daar meteen doorheen prikken. Je kunt niet meer met mooie praatjes aankomen, je moet ergens voor staan en dat ook uitstralen.
Vertel welke doelstellingen je op het gebied van duurzaamheid neemt en tot welke resultaten dat heeft geleid in je bedrijf.

Je kansen in het retail landschap zullen relevanter worden, je kosten zullen uiteindelijk dalen en je krijgt een sterkere band met je klanten. Kortom een win win situatie.

Zoek naar mogelijkheden om het ‘hebben’ om te zetten naar ‘lenen’.
Klanten hoeven niet meer in het bezit te zijn van alle producten maar, willen er alleen even over beschikken. Er zijn al grote voorbeelden waarbij een bezit gedeeld wordt of waarbij je producten enkel even huurt voor het moment dat het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de auto’s van Amber, de Swapfiets en ook bij de Bijenkorf kun je servies huren om je tafel tijdelijk net wat feestelijker te maken.

Bij Ikea kun je meubels huren, wat voor de flexibele jongeren een grote uitkomst biedt en voor de meubels van Ikea een tweede leven betekent. De levensduur van de producten wordt beter benut en uiteindelijk zijn er minder producten nodig om te produceren. Welk product zou er in jouw winkel met die toepassing ‘gehuurd’ kunnen worden?

Naast de duurzame oplossingen die je zo aanbiedt, zullen de consumenten jouw vindingrijkheid, verrassend vinden en niet snel vergeten. Je zult meer bezoekers ontvangen, die terugkeren om te zien wat je voor nieuws te bieden hebt. Je bent anders dan anderen en valt hierdoor op.

Responsible retailing van A tot Z.
Voorheen waren het thermen als technologie, gemak en ervaring wat belangrijk was voor een consument. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de Nederlandse consumenten wil dat de retailer de leiding neemt in de keuze voor duurzaamheid op het gebied van productie, inkoop en winkelpresentatie. Laat zien dat deze waarde goed vertegenwoordigd is in jouw winkel. Zoek naar eerlijke grondstoffen en producten met een verantwoordelijke productieketen.

Deel informatie over de materialen, ingrediënten en over het duurzame productieproces. Vertel over de veilige koop, zonder kinderarbeid en lange levensduur. Het maakt je winkel een bewuste keuze en voor de consument een onbezorgde keuze. Wie wil er nu niet bijdragen aan een mooie toekomst?

Stroom groen en duurzaam.
In de winkel helpt LED-verlichting met het verkleinen van je stroomafname, ook nog beter voor je portemonnee met de huidige energiekosten. De keuze voor groene stroom draagt ook bij aan een duurzaam alternatief of kies voor zonnepanelen.
Zo koopt Decathlon de overtollige zonne-energie op van particulieren, waardoor de retailer wat teruggeeft aan de lokale bevolking. Alle panden van bol.com zijn al een tijd terug begonnen met de transitie naar volledig hernieuwbare energie.

Als wij het dichter bij huis bekijken, weten we dat onze klant Welkoop een nieuw kantoor en distributiecentrum heeft gebouwd in Apeldoorn. Tijdens het ontwerp zijn de duurzame wensen al meegenomen en is het pand voorzien van 6.000 zonnepanelen. Een duidelijk statement dat laat zien waar grote spelers naartoe willen op de lange termijn. Het ‘zaaien en oogsten’ spreekwoord sluit hier letterlijk goed bij aan.

Hoe kan het gezien worden?
Probeer vanaf het begin van de productielijn al te werken met duurzamere oplossingen en ontwikkel je eigen voorwaarden waar alle leveranciers aan moeten voldoen.
Zo zorg je dat niemand wordt blootgesteld aan chemicaliën, werk enkel met groene energie en lever een CO2 compensatie indien dit noodzakelijk is.

Zoek naar gerecyclede materialen die als alternatief in de ontwerpen gebruikt kunnen worden. Ga op zoek naar het verkleinen van het gebruik van verpakkingen en werk hierin ook zoveel mogelijk met recyclebare verpakkingen.
Dit kunnen mooie initiatieven zijn, die een proces vormen naar een steeds duurzamere bedrijfsvoering en uiteindelijk een betere samenleving.

Kijk in de retail om je heen.
Onze klant Livera is het duurzame traject al lange tijd aan het bewandelen. Zo werken ze met duurzame leveranciers voor hun producten. Ze gebruiken al diverse gerecyclede materialen voor de creaties welke in de winkels te koop zijn.

En ook daar hebben we samen gekeken naar een duurzame oplossing voor de campagne doeken welke gebruikt worden in de etalage. Want als de verkoop artikelen steeds duurzamer worden kan de rest van de winkel niet achterblijven.

Het huidige doek, zoals altijd geleverd, werd al wel geprint met water gedragen inkt en was in materiaal ook al deels duurzaam. Nu is het basismateriaal waarop geprint kan worden nog eens goed aangepakt.
De doeken worden gemaakt van 100% gerecycled polyester van PET flessen. Ook de richtlijn brandvertragend kan met dit materiaal behaald worden.

Duurzaam en trendy gaan ook zeker samen.
Karwei, een klant van ons van een totaal ander genre, ziet ook toekomst in duurzaamheid. Zo hebben ze op hun eigen label Caddo een bank uitgebracht welke deels gemaakt is van gerecyclede plastic flessen. Het mooie is, dat dit ook zorgt voor een slijtvaste bank met een natuurlijke uitstraling.

Er zijn enorm veel bedrijven die deze processen al hebben omarmd, een nieuwe horizon zien voor hun merk en voor de toekomst.
Ga eens op zoek naar het duurzame proces van merken en winkels, je zult versteld staan hoeveel er al gebeurt. En het opent ogen hoeveel er nog kan gebeuren.

Raak je ook zo verwonderd door deze nieuwe ontwikkeling, laat het die bedrijven weten, vertel het ze. Dat je trots en dankbaar bent dat ze die stap hebben gezet.

Wij zijn dat in ieder geval ook en het zet ons continue aan het denken, hoe wij een duurzamer bedrijf kunnen worden, in alle stappen die we zetten.

We zijn benieuwd of jij nog mooie doelen of ideeën hebt over duurzaamheid in Retail of voor jezelf.
Deel het vooral via ons contactformulier