We gaan in gesprek met onze collega Claudia, op 1 april was zij 20 jaar werkzaam als etaleur / stylist bij P&R.
Laten we haar eens (toepasselijk) 20 vragen voorleggen over het vakgebied etaleren, trends en ontwikkelingen in de afgelopen jaren. We zijn natuurlijk ook nieuwsgierig wat het geheim is van 20 jaar dienstverband, toch een unicum in de tegenwoordige tijd.

 

  1. Vertel eens even wat over jezelf Claudia, kun je jezelf even voorstellen?
    Ik ben een 47-jarige dierenvriend, geboren in Grathem en woonachtig in Nederweert. Nog net op de grens van Limburg en Brabant. Ik hou van klussen en vind het dan ook heel leuk om in mijn huis of tuin lekker aan de slag te zijn.
  2. Wat voor opleiding heb je gevolgd? 
    Ik ben na de Havo de opleiding Reclame, Presentatie en Communicatie gaan volgen op het Sint Lucas in Boxtel. Daarvoor was een toelatingstest waarbij ze maar 25% van de kandidaten toelaten. Toentertijd was ik me daar helemaal niet zo van bewust, ik had geen back-up plan voor als het mis zou gaan. Gelukkig hadden ze het vertrouwen in mijn kunnen en werd ik aangenomen. Wanneer we deze vergelijken met een opleiding in deze tijd: Tegenwoordig heb je meerdere scholen welke deze opleiding aanbieden, verspreid door het hele land. Zoals: Rooi Pannen Tilburg, Nimeto Utrecht, Cibap Zwolle en ook bijvoorbeeld Rijn IJssel in Arnhem.
  3. Wat sprak je aan, waardoor is de keuze gevallen op deze opleiding?
    Idealiter ga je na een Havodiploma op zoek naar een hbo-opleiding en mijn oog was dan ook gevallen op industriële vormgeving in Eindhoven. Na een bezoek was ik toch niet zeker van deze match. Het zou veel technisch tekenen zijn en minder eigen creativiteit en creatie. De kunstacademie in Maastricht was mijn tweede stop. Hier zou ik vinden wat ik in Eindhoven zou missen, maar toch was dit ook niet wat ik zocht. Ik wilde meer toepasbaarheid in mijn creaties vinden, daarom was mijn eerste keuze ook gevallen op Industriële Vormgeving.
    Daarna is mijn moeder met het idee gekomen van het Sint Lucas in Boxtel, precies in de verwachtingen van mijn eisen. Breed vakkenpakket, van etaleren tot fotografie en van 3-dimensionale vormgeving tot tekenen. Iets creëren, iets maken, dat was mijn uitgangspunt. Dit is wel een mbo-opleiding maar daar zag ik geen probleem in, het paste perfect bij mij. Mijn ouders hebben me daarbij ook volledig gesteund, in mijn omgeving hoorde ik wel eens dat er druk van ouders werd uitgeoefend om een opleiding met baangarantie te nemen. Het gaat toch ook om jouw leven, wat jij leuk vindt, iets met tegenzin doen, dat wordt niemand gelukkig van.
  4. Hoe ben je bij P&R Visual Merchandising terecht gekomen?
    Puur toeval kan ik wel zeggen. Computers waren er, maar internet was nog niet zo mainstream als nu. Hierdoor gebeurde het dat een vriendin een advertentie van P&R zag staan in een krant. Het betrof een advertentie waarbij ze vroegen naar een etaleur voor met name een parfumerieketen. Ik zag dat wel zitten, mooie composities maken. Kleding etalages was niet zo voor mij maar bouwen met producten wel.
    Ik was toen al een tijd werkzaam bij een kaarsenmakerij, mijn werkzaamheden bestonden uit het beschilderen van handgemaakte kaarsen. Denk maar aan jubilea of doopkaarsen, best creatief maar het werd wel eentoniger. Ik merkte dat ik meer afwisseling en uitdaging zocht in een baan, niet iedere dag aan dezelfde tafel zitten.
    Etaleur bij P&R was dus die nieuwe uitdaging die ik zocht.
  5. Wat vind je zo leuk aan je baan als etaleur/stylist?
    Elke dag is anders, het blijft een uitdaging! Iedere dag mag ik iets moois creëren en oplossingen bedenken. Misschien kun je het je niet voorstellen maar het geeft zo’n creatief voldaan gevoel om oplossingen te bedenken, daar word ik nu echt blij van. Daarnaast kick ik er ook wel op als de klant tevreden is, wat dat betreft ben ik wel een pleaser. Dan ga ik met zo’n voldaan gevoel naar huis.
  6. Welke aspecten vind je minder prettig?
    Het etaleerlandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd en er komen steeds meer richtlijnen. Richtlijnen zijn niet erg als er een klein grijs gebied overblijft waarbij de creativiteit van de maker ook een handtekening kan zetten in het resultaat. Anders kunnen we net zo goed een scherm of poster met de boodschap in de etalage zetten, die zijn dan net zo inspiratieloos. Wij oefenen een vak uit waar je de kijker wil prikkelen, een beleving wilt geven en soms wordt dat vergeten.
  7. Welke eigenschap moet je hebben in dit vakgebied? 
    Nu je het zo zegt, het woord etaleur dekt niet meer de lading van ons vak. We moeten allround etaleur zijn, maar daarnaast ook een mensen mens. Je komt iedere dag op een andere plek, met andere mensen en andere materialen. Je moet er ook staan, voor je vak en voor je kunde, misschien ook wel een beetje eigenwijs. Creativiteit is belangrijk maar daar heb je niks aan als je niet goed kunt communiceren.
    Dus wat minder handig is als je niet dienstverlenend bent en rechtlijnig te werk gaat. Zwart-wit denkers zullen gek worden.
  8. Wat maakt jouw werk zo uniek? 
    De juiste oplossingen vinden voor de juiste vraag. Oplossingsgerichtheid komt hier weer aan de orde maar dit is wel echt uniek in ons vak. Mijn eigen creaties zijn altijd kenmerkend door de evenwichtigheid, strak en toch vol en uitnodigend.
  9. Klopt het dan ook dat iedere etaleur zijn eigen handtekening creëert? 
    Het is inderdaad echt waar dat iedere etaleur zijn eigen handtekening achterlaat in de etalage. Ik kan vaak al vanaf de winkelstraat zien, welke collega er aan het werk is geweest. Toch wel een grappig weetje, als je het zo bekijkt.
  10. Hoe ziet er een alledaagse week bij jou eruit, kun je ons meenemen in een routine als etaleur?
    Er bestaat geen alledaagse week voor ons, die zijn nooit hetzelfde. Toch hebben we wel een routine, zo beginnen we met het voorbereiden. Vanuit een klant krijgen we via een draaiboek de richtlijnen en wensen te horen en deze bestuderen we dan ook aandachtig. Ik hou er niet van om onvoorbereid op pad te gaan. Het reizen is ook een uitdaging, files en vertragingen zijn voor ons belangrijk om in te plannen, aangezien we iedere dag op een andere locatie zitten en we dit soms niet van tevoren kunnen weten.
    We werken met een planningsapp, waarin we kunnen zien op welke dag en welk dagdeel we naar welke klant gaan en of we samenwerken met een of meerdere collega’s. Onze dag start om 9.30u en ik probeer altijd minimaal een kwartier van tevoren aanwezig te zijn. Vooral bij nieuwe klanten of locaties vind ik het fijn om de voorbereidingstijd te nemen om de mensen en de ruimte te leren kennen.
    Eigenlijk lunchen we altijd samen met het winkelpersoneel en hierdoor voelt het alsof je enorm veel collega’s hebt. Aan het einde van de dag zorg je dat je alles zo netjes achterlaat als dat je het gevonden hebt en deel je het resultaat met de filiaalmanager. In onze planningsapp registreren we onze werkzaamheden en leggen we foto’s vast. Dan begint onze reis naar huis. We werken eigenlijk niet in het weekend, dit zijn tè drukke dagen om in de winkels aan de slag te gaan. Dus op vrijdagmiddag mogen de beentjes voldaan omhoog na een week vol met mooie creaties.
  11. Je werkt in een eigen regio maar reist ook wel genoeg door het land. Welk winkelgebied is jouw favoriet? 
    Lastig om die te beantwoorden, elke stad en dorp heeft wel wat. Waar ik wel blij van word, is als de straat een goeie mix heeft. Ketens, naast unieke brands en kleine boetiekjes, karakter moet in de straat zitten. Ja, leuke kleine boetiekjes hebben wel mijn persoonlijke voorkeur, ik gun het ze ook zo. En een mooie afwisseling in het straatbeeld, daar hou ik van.
  12. Met de etalage of met een winkelpresentatie bezig zijn trekt altijd de aandacht, wat is het vreemdste wat je hebt meegemaakt in je werk?
    Echt vreemde dingen heb ik niet meegemaakt. Wat wel bij onze baan hoort is het geklop op de ramen. Mensen die een grap maken, door te zeggen dat iets scheef staat. Of als ik buiten een sticker sta te plakken, mij advies geven hoe je een sticker moet plakken of je willen helpen om iets aan te geven.
    Ze zien beweging in de etalage en dat valt op. Door de jaren heen, ben je dit wel echt gewend en zet je een soort automatisch gezicht op met een glimlachje. Ze hebben het niet in de gaten maar, ik zit dan in een flow, in mijn etalagebubbel en je wordt er dan toch uitgehaald.
    Een keertje wilde ik weer met mijn automatische glimlachje omdraaien toen er weer geklopt werd en was ik verrast. Mijn ouders stonden daar te kloppen, dat was zo aandoenlijk, omdat ik het niet had verwacht. Mijn glimlachje veranderde in een big smile!
  13. Al 20 jaar bij dezelfde werkgever, wat is jouw geheim?
    Respect en investeren in elkaar, dat is het allerbelangrijkst. Het is net als een relatie, door dik en dun. Als je ergens goed in je vel zit, moet je ook tevreden kunnen zijn, het gras is nooit groener bij de buren. Ruim 10 jaar geleden heeft mijn toenmalige partner een zeer ernstig ongeluk gehad en ik was er echt van ondersteboven. P&R heeft me toen zo goed gesteund, dat is ongekend, dat raakt me nu nog als ik erover praat. Dit zou bij een groot concern nooit zo begripvol opgenomen zijn.
    Andersom hebben we afgelopen jaar natuurlijk ook genoeg te verduren gehad. Door Covid-19 hebben we onzekere tijden gehad en ik maakte me enorme zorgen. Ik wilde me zo flexibel mogelijk opstellen en helpen waar ik kon, samen door dik en dun. Daar geloof ik in. De band met mijn collega’s is ook sterk, buiten werktijd houdt het niet op met die band. Dit is zo’n fijn gevoel en door al deze dingen samen houden we het al meer dan 20 jaar met elkaar uit.
  14. Op welke prestatie ben je het trotst in je carrière? 
    Dit is moeilijk, elke nieuwe dag maakt mij namelijk trots. Misschien is het wel het feit dat ik nog elke dag bijleer, wat mij het meest trots maakt. Ik wil niet stilstaan en plezier beleven en ik ben trots dat ik dit alles in een baan heb gevonden.
  15. Wat zou je nog graag willen ontwikkelen in je baan als etaleur?
    Ook al zo moeilijk om te beantwoorden, ik verleg mijn grenzen dagelijks.
    Soms zou ik persoonlijk willen dat ik de dingen wat meer zou kunnen loslaten, dat zou het nog makkelijker maken.
  16. Wat zou je droomklant/klus zijn?
    Eigen creaties verkopen! We zijn vooral dienstverlenend en ondersteunen bij marketingcampagnes maar, ik zou wel willen dat wij eigen creaties ontwikkelen. Dit in combinatie met een webshop. Made by… Nou wie weet in de toekomst…
  17. Welke ontwikkelingen hebben zich voorgedaan in de afgelopen 20 jaar op etaleergebied?
    Het conceptmatig denken, marketing gevoerde content creëren in de etalages, zie ik steeds meer. Vaker ook wordt er binnen de lijntjes gekleurd waardoor het WOW-effect wegblijft. Open etalages, waardoor er een theater wordt gecreëerd door het winkelend publiek. Maar ook meer bewegend beeld wordt toegevoegd in de etalage.
  18. Wat zie jij in de toekomst nog in jouw vakgebied voor veranderingen komen?
    De omslag is al zichtbaar, het WOW-effect komt gelukkig weer terug. De winkel en etalage worden door de digitalisering van de markt steeds meer een showroom. Offline wordt een verlengstuk van online en omgekeerd. De beleving die niet op een scherm te pakken is, wil men in de etalage wel terugzien. Gelukkig wordt het verleiden en prikkelen weer top of mind.
  19. Van welke trends in jouw vakgebied word je blij?
    Dan gaan we nog een stapje verder, de hele winkel wordt een etalage. Het woord beleving wordt in elke vierkante meter toegepast en van die ontwikkeling word ik echt blij. Laat mensen, proeven, voelen, ruiken en ervaren. Winkelen moet weer net als vroeger een uitje worden.
    Deze trend is in aantocht.
  20. Heb je nog tips voor toekomstige etaleur/stylist?
    Stel je open en flexibel op en stop nooit met leren. Geniet van dit mooie vak.

Lijkt het je leuk om kennis te maken en te kijken of het vakgebied iets voor jou is? Of heb je nog vragen over het vakgebied en een bijbehorende opleiding. Neem dan vooral Contact op, plannen we een gezellig (on- of offline) moment in.

Ben je nieuwsgierig naar 1 van de opleidingen in ons vakgebied? Kijk voor meer informatie online bij de scholen waar we mee samenwerken: (Nimeto, De RooiPannen, RijnIJssel, Cibap & Mediacollega Amsterdam