Wil je een succesvolle routing creëren op je winkelvloer? Dan zijn een doordacht vlekkenplan en juiste zone verdeling bepalend. We nemen je in dit artikel mee op reis om van een lege plattegrond een mooie, commerciële winkel te maken.


Vlekkenplan in de maak

Het leuke van een vlekkenplan is dat je deze niet precies hoeft te kaderen, het is een ruwe, schetsmatige indeling van een winkel. Dit vlekkenplan beschrijft dan waar de verschillende afdelingen of categoriegroepen een plek zullen krijgen in de winkel. Het is afhankelijk van diverse factoren, zo is de grootte van invloed en de ruimte die er is, hoe vallen de zichtlijnen uit?  Ook heb je naast verkoopoppervlakte te maken met de service oppervlakte en operationele oppervlakte. Kortom, bij het opstellen van een kundig vlekkenplan is enige kennis vereist. Uiteindelijk vormt het vlekkenplan de basis van de routing op je winkelvloer.

 

De klant naar binnen trekken

De eerste indruk van de winkel is opgedaan buiten de winkel, de etalage en pui zijn de eerste elementen waar de klant kennis maakt met jouw winkel. Je wilt ze over die drempel trekken en door een prikkelende etalage is het je gelukt (tips voor een professionele etalage vind je in onze blog: stappenplan voor de etalage.)
De ingang is het volgende startmoment en vormt samen de ruimte direct na de ingang de gouden driehoek. Dit is de ruimte die de klant naar binnen moet zuigen, een open en overzichtelijke entreeruimte zorgt ervoor dat je rustig de tijd kunt nemen om je te oriënteren.
Je wil in deze zone niet direct producten verkopen maar de aandacht trekken van de klant. Zodra ze verder lopen heeft deze zone zijn taak goed uitgevoerd om de klant in de juiste mood te krijgen.

 

Bekijk een tiental klanten die binnenstappen. Herken je de gouden driehoek? Waar ligt de meeste attentiewaarde en welke plekken slaan ze over?
Wil je samen met ons kijken naar de mogelijkheden voor de routing op je winkelvloer? Contact ons dan vooral.

 

Attentiewaarde verhogen

Probeer het ritme van de klant aan te voelen, ze lopen snel naar binnen, komen tot rust in de gouden driehoek en versnellen hun tempo als ze de kassa naderen. Neem dit mee in het ontwerp.
Elke winkel heeft sterke en zwakke zones, bij een vierkante ruimte heeft de rechter wand de meeste attentiewaarde. Bij een rechthoekige ondiepe ruimte heeft de achterwand deze hoofdprijs gewonnen.
Bij beide ruimtes zal de linkerwand altijd het minst opvallen bij de consument, tenzij je een lange pijp van een winkel hebt. Dan is de achterwand het minst populair om te bezoeken. Met deze info kun je al goed uit de voeten om de producten op de juiste plek te presenteren.

 

Aandacht voor looproutes

Een vlekkenplan zorgt ervoor hoe klanten door de winkel geleid worden. Om ze nog meer te sturen kun je gebruik maken van kleur, sfeer, licht en routing. In Europa zijn klanten rechts georiënteerd en lopen het liefst via het buitenste pad. Brede, warme paden hebben daarnaast ook de voorkeur, vermijdt smalle, koele paden. Door strategisch enkele meubels de route te laten blokkeren krijgen de producten op deze route verrassend veel aandacht.

Routing is de weg die de meeste klanten in je winkel afleggen en deze kun je optimaal beïnvloeden. Want hoe langer de klantenreis duurt in jouw winkel, hoe groter de kans is dat de klant iets tegenkomt wat hij wil kopen.

Indien je paskamers in je vlekkenplan opneemt, is achterin de winkel de beste plek. Ze lopen voorbij alle producten en krijgen de privacy die ze graag willen.

 

Het kassamoment

De laatste stop van een klant is bij de kassa, voorin zou een makkelijke plek zijn omdat je meteen de klant kunt begroeten bij binnenkomst.
Maar, we hebben het net gehad over de attentiewaarden van de verschillende wanden en hieruit komt naar voren dat de linkerwand de minste attentiewaarde bezit.
Door deze veronderstelling is dit dan ook de beste plek voor je kassaomgeving, links midden of linksachter. Heb je paskamers in de winkel die achterin gesitueerd zijn kun je door de plaatsing van de kassa links midden, achterin een mooie servicezone creëren waar de klant na het passen direct bij de volgende stap, de kassa is aangekomen.
Na de betaling loopt de klant tevreden langs de rekken, nog kijkend naar de andere opties naar buiten. De klantenreis is optimaal benut.

 

Nog enkele leuke weetjes voor de routing op je winkelvloer:

  • Pashokjes worden achter in de winkel geplaatst, je neemt een hele route door de winkel langs nog meer rekken kleding met de intentie dat je nog wat meer artikelen meeneemt naar de paskamer.
  • Koopjes of sale artikelen worden achter in de winkel geplaatst, klanten zien eerst de nieuwe collectie. Ze zijn sneller geneigd om dan iets nieuws te kopen.
  • Sale wordt met dezelfde reden onaantrekkelijk, rommelig of zelfs op een hoopje gelegd. Hierdoor hopen ze dat de klant voor de mooie, nieuwe en duurdere artikelen gaat kiezen waar meer marge op zit.
  • Een klant zigzaggend een heel pad laten afleggen wordt door grote ketens gebruikt om je langer in de winkel te houden. Ze doen sneller impulsaankopen omdat ze gedesoriënteerd raken. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk Ikea.
  • De grote ketens gebruiken hetzelfde trucje voor de roltrap naar boven. Wil je dan met de lift of trap naar beneden dan ligt deze aan de andere kant van de ruimte. Hierdoor loop je weer langs meer verleidelijke presentaties die je prikkelen om iets meer te kopen.
  • Presentatietafels met kleding worden net niet perfect gepresenteerd. Je kunt na het vouwen van een stapel T-shirts met je vingers een beetje scrunchen/knijpen in de kleding. Hierdoor oogt het niet als een museum en is een klant sneller geneigd om het artikel te pakken. We willen natuurlijk niet dat de tafel schreeuwt als een uithangbord waarop staat: Mij niet aanraken! Het moet vooral commercieel (en dus bereikbaar) blijven.
  • We hadden het er al over dat de Europese klant rechts georiënteerd is, hierdoor hang je kleding ook naar links op de hanger. Als je het kledingstuk namelijk uit het rek pakt met je rechterhand heb je meteen de voorkant naar je toe gericht.
  • Spiegels buiten de paskamer, lokt de klant het hokje uit. Het personeel kan dan persoonlijk advies bieden en nog een bijpassend kledingstuk aanbieden. De outfit wordt compleet gemaakt en de klant gaat met meer naar buiten dan gepland.
  • Muziek is een echte sfeermaker, het zorgt voor een ontspannen gevoel en helpt bij het verlengen van het bezoek van de klant, die zich lekker op zijn gemak voelt.
  • Winkelmandjes en karren zijn groter gemaakt dan nodig is en daardoor is de klant geneigd om deze meer te vullen. Dit zorgt voor extra verkoop.

 

Waar ligt in jouw winkel de meeste attentiewaarde? En welke plekken slaat de klant over? Na deze bevindingen kun je kritisch kijken of er elementen zijn die de klantenreis in jouw winkel kunnen stimuleren. Wat is de routing op je winkelvloer?

Heb jij nog leuke weetjes die de klantenreis beïnvloeden, we zijn nieuwsgierig en altijd op zoek om de lijstjes completer en leuker te maken. Verras ons en laat ze achter in het contactformulier