Wij springen een gat in de lucht als onze expertise wordt gevraagd om een winkel te stylen.
We delen dan ook graag onze ervaring via deze weg.

Niet alleen een nieuwe winkel is vanwege de timings, goederenleveringen, nieuw interieur etc. een uitdaging, maar zeker ook een bestaande winkel.
Deze laatste heeft namelijk te maken met ‘overige’ items. Dingen die in de loop van de jaren zijn toegevoegd aan de basis, zoals ooit bedacht. Of het nu om artikelen van vorig seizoen, meubilair of POS materiaal gaat, alles bij elkaar maakt de winkel compleet en dient dan ook in goede staat zichtbaar gepresenteerd te worden.
Alleen hoe houd je overzicht, rust en duidelijkheid waardoor het ten alle tijden om het product blijft gaan?

Blijf opruimen om overzicht te houden.
Overzicht geeft in de ogen van de klant duidelijkheid en ruimte, waardoor shoppen mogelijk is. Niet iedereen heeft hier gevoel voor, maar kies er toch voor om de week te starten met een ronde door de winkel ‘kijkend door de ogen van de klant’.
Wat ziet een klant als zij hier binnen komt? Of wat ziet zij niet omdat er teveel zichtbaar is? Onthoud hierbij de stelregel dat alles wat er gecommuniceerd wordt, of het nou een beeldmerk, prijskaart, actie, donatiepot, pamflet is, iets tegen die klant zegt.

Als je zo leert kijken is de winkel vaak niet zo rustig meer en valt er een hoop op te ruimen.

Kies de juiste communicatie op het juiste punt
De volgende stap is om te kijken wat de punten dan wel zijn waar je de klant iets wilt vertellen EN belangrijker nog wat zal die boodschap dan zijn? Kies afwisselend voor beelden en voor tekst en altijd wisselend in prijs (indien dit gecommuniceerd wordt), zodat er ook variatie hierin aan te bieden is.  Als er wat meer (prioriteit) tijd is kan er nog een stap eerder gestart worden door op deze wijze ook naar het meubilair te kijken.

Rust in de route
Vaak is alles bij de bouw of inrichting op een wijze bedacht en gaandeweg slepen we alles overal naartoe, omdat dat simpelweg op dat moment het beste is. Maar als we dan eens kritisch kijken naar de routing en naar alle aanvullingen op deze basis brengt dit vaak onrust met zich mee.

Het opschonen van de routing gaat hetzelfde als met het POS materiaal. Alleen stel je jezelf de vraag; wat is er allemaal overbodig en kan er van de artikelen geïntegreerd worden in wanden, tafels etc. Kijk ook naar hoe de klant zich beweegt en leer daarvan. Hoe komt de klant binnen? Slaat zij rechts of linksaf? waar kijkt ze naar? wat is het doel van haar bezoek en met wat gaat zij weer naar buiten?
Zijn er punten in de winkel die niet of nauwelijks bezocht worden, controleer dan of de klant deze hoek wel ziet, of zelfs of de klant er makkelijk kan komen.

Als de basis staat kunnen de producten op de juiste wijze gestyled worden. Heb je voldoende rustpunten om een key-item onder de aandacht te brengen? Is er voldoende variatie aan producten zodat het shoppen aantrekkelijk is? Valt het leuk geprijsde product voldoende op?

Belangrijk om te onthouden is dat bij de inzet van alles in de winkel, of het nu gaat om POS-materiaal, het plaatsen van meubilair en het stylen van de producten. Alles valt of staat met rust en balans.
Start de dag door de ogen van de klant en je zult meer zien.