In gesprek met Angela Megens, praktijk stagebegeleider bij P&R Visual Merchandising. Hoe is dat nu om jongvolwassenen te begeleiden tijdens hun stage? Een ontwikkelingsproces wat niet in een hokje geplaatst kan worden, elke persoon heeft een ander doel en tempo. Wat zijn de ervaringen van iemand die hier dagelijks mee te maken heeft en wat kunnen wij ervan leren?
We leggen wat vragen voor, om hier wat meer over te weten te komen.

  1. Angela, wil je jezelf even voorstellen?
    Ik ben 40 jaar oud en woonachtig in Boekel. Naast mijn werk bij P&R ben ik thuis ook een bezige bij en vooral buiten te vinden. Dagelijks lekker in de omgeving wat wandelkilometers afleggen, met de groene vingers in de tuin bezig zijn en samen met mijn partner klussen. Mijn interne verbrandingsmotor staat altijd aan, kun je wel zeggen.
  2. Wat voor opleiding heb je gevolgd?
    Na de Havo ben ik de opleiding Reclame, Presentatie en Communicatie gaan volgen aan het Sint Lucas in Boxtel. Mijn passie heeft altijd al op creatief gebied gelegen maar exacte vakken en taal lagen mij ook heel goed. Een beetje allround, kun je wel zeggen. Ik denk dat de combinatie van logica met creativiteit mij het meeste aanspreekt en daarom voelde de stap naar een kunstacademie niet de juiste voor mij. Al snel in mijn examenjaar heb ik de keuze gemaakt om naar het Sint Lucas te gaan. De waarom en toepasbaarheid van mijn creaties waren de juiste tools voor me, die me een doel gaven in mijn ontwikkeling. Heerlijk vond ik dat, het was een geweldige studie waar ik veel plezier uit heb gehaald. Wat ik daarna precies als baan zou willen was me op dat moment nog niet duidelijk. Wederom werd duidelijk dat alle vakken mij wel lagen, het leuke was ook dat ik nog alle kanten op kon.
  3. Stage lopen is ook onderdeel van jouw opleiding geweest, waar heb je stage gelopen?
    Fotografie was een enorme passie van mij en ik wilde me daarin verder ontwikkelen, daarom heb ik een half jaar stagegelopen bij René Wouters Fotografie in Berkel Enschot. Een gevestigde naam in de reclamefotografie. Alles was toen nog analoog, waarbij er in de studio en op locatie met technische camera’s en Hasselblad gewerkt werd. De negatieve werden ontwikkeld en daarna handmatig ingescand om verder te bewerken. Als ik dat nu zo vertel heeft er de afgelopen jaren op fotografiegebied een enorme digitale vooruitgang plaatsgevonden, ongekend. Het was een leerzame stage waarbij ik niet alleen meer fotografiekennis heb opgedaan.
  4. Dit was het eerste half jaar, het tweede halve jaar, was dat in dezelfde richting?
    Nee, dat was iets anders en dat wilde ik ook heel graag. Er is meer op de wereld en mijn allround kunde wilde ik vooral in de praktijk breed ontdekken. Ik ben bij Back to Back reclamestudio in Gemert terecht gekomen. Wat dichter bij huis en toen lekker kleinschalig. Hierbij ontwikkelde ik mij verder op het gebied van grafisch ontwerpen, belettering en standbouw. Zo mooi om deel te mogen nemen in alle facetten van dit bedrijf. Ik werd er echt bij betrokken en er werd naar mijn mening gevraagd en geluisterd. Je werd één van hen en leerde de klanten ook goed kennen. Ik genoot er ook zo van als ze met anekdotes kwamen, we hebben wat afgelachen.
  5. Wat is je het meest bijgebleven van jouw stage, wat heb je geleerd wat je nu nog toepast.
    Ik voelde me zo’n snotaapje in de grotemensenwereld maar, al gauw werd me duidelijk dat die grotemensenwereld niet zoveel afweek van mijn eigen wereld. We zijn allemaal mensen en door iedereen als gelijke te behandelen, dan krijg je enkel winnaars.
    Als stagiaire zou ik zeggen, ga er open in en wees jezelf. Pak de kansen die geboden worden en kom voor jezelf op. Maar vooral, leer en geniet!
  6. Nu ben je werkzaam bij P&R Visual Merchandising en begeleid je zelf stagiaires in de praktijk. Waarom heb je voor deze taak gekozen?
    Ik vind het heerlijk om mensen iets te leren, ik zie graag ontwikkeling. Je kunt het bijna niet omschrijven maar het geeft ook veel voldoening om tijd in iemand te investeren, zodat je die personen ziet groeien. Niet alleen in skills maar ook in persoonlijkheid, rustig iedere keer een zetje geven zodat ze over hun grenzen gaan verleggen. Dan zie je ontwikkeling, ik houd hun handje niet vast maar ben wel het vangnet, waardoor ze die grens ook zelf durven te overschrijden.
    Bij elke persoon ligt deze ergens anders, ik probeer goed aan te voelen wat haalbaar is.
  7. Stagiaire, het woord roept wel eens een negatief beeld op, hoe wordt dit binnen jullie bedrijf opgepakt?
    Het woord zelf kan best stigmatiserend werken, al zouden wij in ons team ze als medewerkers behandelen dan zijn er nog klanten en leveranciers die daar anders tegenaan kunnen kijken.
    Wij vinden dat we daar een beschermende en opvoedende rol in spelen en daarom spreken wij nooit van stagiaire maar van, Etaleur in Opleiding.
    Deze titel voeren wij overal in door en is ook bekend onder onze klanten. Tenslotte ben je tijdens je stage ook in opleiding en draai je mee als collega.
    We betrekken de Etaleurs in Opleiding ook bij alles wat wij als volledige collega ook doen. Vergaderingen, klant communicatie whatsapp groepen, werkzaamheden en teamuitjes. Door de betrokkenheid en het anders verwoorden van de functie, merken we dat hier heel positief op gereageerd wordt. Na de afronding van een stage  vragen we ze naar feedback en door iedereen wordt dit positieve punt ook altijd aangehaald.
  8. Met welke scholen werken jullie samen?
    We opereren door het hele land en daarom hebben we ook een samenwerking met meerdere scholen tegelijk.
    In het zuiden is dat de Rooi Pannen in Tilburg, MBO vormgeving.
    Centraal in het land is dit, Nimeto in Utrecht, MBO styling, interieur en vormgeving.
    Noordelijk gelegen met Cibap in Zwolle, ruimtelijke vormgeving.
    Daarnaast hebben stagiaires van Rijn IJssel college in Arnhem ons, gelukkig, ook gevonden en werken we dit jaar voor het eerst samen met
    We houden van diversiteit en staan ook open voor studenten van andere creatieve opleidingen in het land.
  9. Vind je dat de stagiaires voldoende basiskennis bezitten als ze de stageperiode starten?
    Absoluut, vooral op het gebied van basiskennis etaleren weten ze al een knappe creatie te bouwen in de eerste week. Het is wel leuk om ze daarna lekker bij te schaven. Het is een beetje als autorijden, het rijbewijs is gehaald, ze moeten alleen nog lekker wat vlieguren achter het stuur maken om het inzicht te verbeteren. En ja, af en toe rijdt er nog iemand door rood of wordt de voorrang niet verleend. Van die obstakels leren ze juist weer veel. Wij zijn ervoor om te zorgen dat ze geen ongelukken veroorzaken in het verkeer.
  10. Wat is jouw werkwijze om praktijkkennis over te brengen?
    Hier moet ik toch in de wij-vorm gaan spreken, want samen met de stagebegeleider en andere praktijkcoaches hebben we hier een leertraject langs een echte tijdlijn gelegd. We zijn erachter gekomen dat elke fase in een stage getekend wordt door een bepaalde zienswijze. Zo beginnen we binnen met een tweedaagse training, waar we nog even kijken of de basisbeginselen van het vak er al goed in zitten. Daarna delen wij de werkwijze en nemen we ze mee op klantreis. Waarbij we de geschiedenis, werkwijze en richtlijnen bij elke klant met ze doornemen. Dan begint de praktijkreis waarbij we bijvoorbeeld beginnen met een “Niet kijken maar zien” traject. Hierbij gaan de stagiaires bewuster leren om te kijken, om de tijd te nemen om een creatie in een etalage zelf te observeren. En zo zijn er nog enkele etappes die we op de tijdlijn benaderen.
  11. Je hebt al aardig wat stagiaires begeleid, heb je in de loop der jaren je aanpak veranderd?
    Goh, lastig om daar snel een antwoord op te vinden. Maar als ik er zo over nadenk, hebben wij ons ook geëvolueerd als praktijkbegeleiders. Ons klantenportfolio en de daarbij behorende werkzaamheden zijn in diversiteit toegenomen. Daarbij hoort ook een andere aanpak met de begeleiding van stagiaires. Dus daardoor zijn we zeker een andere aanpak gaan hanteren.
    Verder hebben we er ook voor gekozen om de stagiaires met een select aantal collega’s te laten samenwerken. Als een stagiaire iedere dag met een andere collega op pad gaat, is het leerproces niet goed meetbaar. De ene dag werk je op de derde trede van je ontwikkeling en de volgende dag moet je misschien weer op tree één beginnen. Hier hebben beide partijen geen baat bij. Dit is zeker ook een leerproces voor ons geweest. Soms moeten we er nog wat van afwijken maar dat heeft ook met werktijden en regio’s te maken. We gaan er bewuster mee om, die stap is zeker gezet. Al blijven we ook de afwisseling van collega houden, omdat je hier ook enorm veel van leert.
  12. Wat vind je zo leuk aan het begeleiden van deze studenten?
    Mijn passie voor het vak overbrengen vind ik enorm leuk! Daarnaast haal ik veel voldoening uit het begeleiden van persoonlijke groei. Dat nieuwsgierige aagje zijn, die lekker doorvraagt zodat de stagiaires zelf ook dieper in zichzelf gaan graven. Om ze daarbij onbewust te coachen zodat ze aan het einde van de stageperiode zichzelf ook beter kennen, persoonlijk zijn gegroeid en daarnaast het vak eigen hebben gemaakt.
  13. Zijn er ook minder leuke aspecten waar je mee te maken krijgt?
    Het komt wel eens voor dat een stagiaire eigenlijk al bij de start van haar stage weet dat deze opleiding niet bij haar past. Er is al rondgekeken naar andere opleidingen maar de knoop is nog niet definitief doorgehakt. Dan vind ik het lastig om ze het vak te leren, de passie die je bij de andere stagiaires normaliter ziet mis je dan. De inspanningen die ik verleen geven dan geen bevredigend resultaat in de praktijk. Gelukkig kan ik ze nog begeleiden met andere dingen, zoals zelfvertrouwen en groei of assertiviteit maar, mijn passie voor mijn vak kan ik dan niet delen. Dat vind ik dan minder leuk… Maardit is zeker geen definitieve dealbreaker voor me.
  14. Wat is het meest bijzondere wat je hebt meegemaakt met een van de stagiaires.
    Dat stagiaires collega’s worden is op zich niet zo bijzonder. Wat het bijzonder maakt is als je met deze collega ook nog vrienden wordt. Waarbij je privé ook contact hebt. Zo’n meisje komt binnen als student, je wordt uiteindelijk collega’s en je ziet haar opgroeien als volwassen vrouw met zoveel karakter. Gaaf vind ik dit, en zo waardevol.
    Wat ook bijzonder is, dat je vooraf niet kunt weten hoe iemand zich gaat ontwikkelen. We hebben een tijd geleden een stagiaire gehad waarbij een aantal collega’s al snel hun conclusie trokken, het zou lastig worden. Dus de aanpak werd anders, meer custom made, maar na een half jaar konden we lezen en schrijven met elkaar. Ze had zo’n persoonlijke groei meegemaakt, dat is alleen maar gelukt omdat ze samen met mij het aan durfde om haar angsten te overwinnen. Daarvoor doe je het, dat maakt het werk prachtig…
  15. Wanneer vind je dat een stage geslaagd is afgerond?
    Als iemand zijn grenzen echt heeft verlegd, uit de comfortzone is gestapt om aan zichzelf te werken. Bij ons is het een kers op de taart als iemand tegen het einde van de stage alleen naar een klant wil en een etalage zelfstandig inzet. Dit is geen must en zal ook nooit gepusht worden maar we merken wel dat het ze een kick geeft als ze het hebben gedaan. Wat zei ik ook alweer, iets over grenzen verleggen, ja dat dus.
  16. Jij leert de stagiaires veel, is er ook nog iets wat jij van ze hebt geleerd?
    Dat zal je verwonderen maar, elke dag leer ik zelf ook iets van ze.
    Af en toe voel ik me met mijn 40 jaar net zo’n fossiel om ze heen. Ze houden me jong en leren me veel bij over social media en over de dingen die generatie Z bezighoudt. Ze slingeren woorden op me af waar ik dan toch weer even moet vragen wat dat betekent. Afgelopen jaar heeft een stagiaire mij bijvoorbeeld geleerd hoe je een boeket moet draaien, nooit geweten. Vooral die onbezonnen blik op dingen, helpt mij ook om uit mijn comfortzone te stappen, dingen vanuit een ander fris perspectief te blijven bekijken. Zij vinden dat ook leuk als ze je iets kunnen leren, het werkt ook zo lekker relativerend. Leuk toch!
  17. Welke tip zou je graag aan praktijkopleiders mee willen geven?
    Onthoudt dat iedere stage een leerproces voor ze is en dat elke ontwikkeling vooruit een nieuwe overwinning is. Kleine overwinningen zijn ook overwinningen. Welke hoogte ze op de ladder bereiken, is van tevoren niet te bepalen en de top ligt voor iedereen ergens anders.
    Het is een spannende reis voor ze en laten wij die reisleider zijn die hem onvergetelijk maakt. En zoals elke goede reisleider moet je er ook voor zorgen dat ze lol hebben en genieten. Laat ze ook af en toe even stilstaan, zodat ze bewust genieten van het moment, de reis is tenslotte net zo mooi als de bestemming. Hèhè lekker cliché en metaforisch maar het is zo waar.

Ben jij benieuwd of een stageplaats bij ons ook iets voor jou is? Neem dan een kijkje bij onze projecten om een goed beeld te krijgen van wat we doen.
En zie jij een leuke creatieve stage wel zitten maar heb je nog geen beeld bij de opleidingen die daarbij horen, kijk dan op de website van de scholen waar we mee samenwerken (De Rooi Pannen, Nimeto, RijnIJssel, Mediacollega Amsterdam)