Alle tips op een rij om als een pro te werk te gaan, in het onderstaande stappenplan voor de etalage.

Een etalage heeft als belangrijkste doel om een duidelijke boodschap over te brengen aan het publiek. Die moet zo sterk zijn, aangezien een voorbijganger slechts 7 seconden de tijd neemt om de etalage te bekijken. Daarnaast krijgen we tegenwoordig zoveel externe prikkels, waarbij de mobiele telefoon wel de grootste afleiding is, dat het nog moeilijker wordt om ze daadwerkelijk 7 seconden lang te boeien met jouw etalage. Met het plan hieronder heb je in ieder geval de logische stappen gezet.

Het gaat er dus om dat je een blikvanger creëert waarbij de boodschap in een oogopslag duidelijk wordt en je ze zo lang mogelijk wil laten boeien.
Hoe krijg je al die ogen gericht op jouw etalage, laten we hier een duidelijk stappenplan voor je onder elkaar zetten.

Volg het stappenplan voor die aantrekkelijke etalage:


Voorbereiding

  • Ruimte, kijk goed naar de ruimte die je ter beschikking hebt. Heeft het een neutrale achtergrond, of is het een doorkijkraam. Kun je dingen ophangen en heb je genoeg diepte om een statement duidelijk uit te voeren?
  • Kleur, een belangrijke stimuli die je concept versterkt. Vooral een achtergrondkleur heeft veel invloed op de sfeer.
  • Verlichting, een belangrijk onderdeel om jouw product goed uit te lichten. Het heeft verschillende functies, zoals het creëren van sfeer en het uitlichten van het product. Een flexibele lichtrails waarbij je de spots kunt verplaatsen en stellen helpen mee om jouw boodschap kracht bij te zetten. Wat is je doel na sluitingstijd, heb je dan ook veel passanten, laat spots dan jouw etalage nog meer de show stelen.
  • Mannequins, de keuze van type mannequins geeft al meteen duidelijk weer, welke stijl en doelgroep je graag wilt aanspreken. Houd hier dan ook bij de voorbereiding rekening mee en laat je goed adviseren welke trends er op het gebied van mannequins spelen om hierin de juiste keuze te maken. Hoe je als een pro een mannequin aankleedt lees je in onze handige PDF
  • Opbouw- en decoratiematerialen, podia’s, blokken, rekken en tafels helpen mee om tot een mooie compositie te komen. Zoek materialen die bij elkaar passen en het imago versterken. Decoratiematerialen kunnen een thema versterken maar, let op, zorg dat het product het belangrijkste item blijft in de etalage. Deco is altijd ondergeschikt.
  • Planning, omcirkel in een agenda de data waarbij je de etalage vernieuwd met producten, let hierbij ook op belangrijke evenementen die relevant zijn in jouw branche, zoals kerst of koningsdag. Noteer bij elke datum een thema welke van toepassing kan zijn, dan kun je hier al rekeningen mee houden met de aanschaf van
  • Schoon beginnen, vieze ramen en spinnenwebben zijn niet uitnodigend en zijn funest voor je imago. Dus zeker een belangrijke voorbereidende factor.


Wat is het doel van je etalage?

In de volgende stap van het stappenplan kijken we naar de gedachte achter je etalage.
Het rationele doel van elke etalage is om een passant te overtuigen om naar binnen te lopen en uiteindelijk over te gaan tot aankoop van het product. Dat is de krachtigste boodschap welke een etalage kan hebben.

Met andere woorden wil je betoverd en verwonderd worden door al dat prachtigs wat te zien is in die leuke doos, beschermd achter glas. Zodat men de drempel overstapt in de magische wereld van jouw winkel.
Hoe je tot dat doel komt kan door verschillende elementen toe te passen en eventueel te combineren om een fantastisch tafereel te tonen.

  • Aandacht trekken, door kleur, licht, compositie en product op een pakkende manier te presenteren.
  • Inspireren, mooie combinaties en outfits waarbij je de juiste doeleinden laten zien van een product.
  • Verleiden, voorbij realiteit verlekkeren en een zo’n aantrekkelijk mogelijk ogende etalage te maken. Speel met de magie!
  • Informeren, het bedrijfsverhaal, een productverhaal of een nieuw item onder de aandacht brengen samen met tekstuitleg in raamstickers of een digital screen.
  • Vermaken, stopkracht creëren door veel te laten zien, een groot entertainmentgehalte toevoegen aan jouw boodschap. Zet een glimlach op de gezichten van de klant.
  • Shockeren, de meest extreme vorm die absoluut niet om aandacht verlegen zit. Kies je ervoor om dit als uiteindelijke doel te hebben, wees dan ook niet bang op de reacties die dit teweeg zal brengen. Deze zullen namelijk ook in de extremen zijn, van smakeloos tot aan briljant. Net hoe jij tegenover de boodschap staat als kijker. Een gedurfde keuze die niet bij ieder product of merk goed kan uitpakken, denk er dus goed over na. Pakt hij tenslotte goed uit, dan kan de impact en omzet zelf enorm exploderen.


Compositie

Nu je de voorbereiding en doelen duidelijk hebt voor jouw boodschap gaan we eindelijk over tot de kern, de handjes mogen uit de mouwen.
Aan de slag met de compositie voor je aantrekkelijke etalage…

Kies de kijkrichting van jouw publiek, neem de tijd om het zichtveld van de passanten te onderzoeken. Lopen ze dichtbij of ver weg, nemen ze een bepaalde hoek in zich op, zijn er misschien zelfs dode hoeken, welke kijkhoogte nemen ze aan? Met deze informatie lokaliseer je het brandpunt, welke het uitgangspunt wordt van de compositie.
Kies hierna de opbouw strategie.

  • Symmetrisch, makkelijk uitvoerbaar en oogt rustig. Waarbij de opbouw aan beide kanten van het midden gelijk is.
  • A-symmetrisch, een spannende vorm welke wat inzicht vereist om niet rommelig te ogen. Hierdoor wordt al snel een spannende presentatie neergezet.
  • Multi-asymmetrisch, hier is ruime etaleerkennis voor nodig omdat het een mix van diverse presentatievormen laat zien. Een specialistisch oog kan dit tot een goede uitvoering omzetten.
  • Piramide, een interessante en rustige opbouw in één. Het midden van de compositie is het hoogste punt, het oog trek naar dit middelpunt toe en door de harmonie van de driehoek is alles in balans. Het is een vrij klassieke presentatievorm waarbij je verzekerd bent van een professionele uitstraling.
  • Herhaling, dit zorgt voor impact en bij een slecht uitvoering is het eentonig. Het product of de opbouw in volume zorgt ervoor dat deze prominent aanwezig is, het krijgt de aantrekkingskracht die het verdient.


Signing en communicatie

Heb je een mooie compositie gemaakt in de glazen kijkdoos dan zijn er nog enkele elementen die je kunt toevoegen in de vorm van signing en communicatie.

  1. Prijssigning
    Dit kan een belangrijk communicatiemiddel zijn om de drempel te verlagen. Er bestaan mooie houders die je kunt toevoegen, ook helpt het bij de branding van de winkel als de huisstijl hierbij ook zichtbaar is. Een etalage hoeft niet altijd gevuld te worden met prijssigning, het moet bij de boodschap passen. Ben je aan het verleiden, vermaken of shockeren dan zal deze vorm van signing afbreuk doen aan de magie die je wilt uitstralen.
    Dus stel jezelf eerst de vraag, heeft dit een toegevoegde waarde?
  2. Raamstickers
    Deze geven een extra dimensie aan de etalage, ook helpt het bij het verduidelijken van de boodschap. Naast teksten kun je ook aan kleur, vormen en acties denken die het plaatje totaal kloppend maken.
  3. Digitale screens
    TV’s in de etalage helpen bij de dynamiek, bewegend beeld trekt de aandacht. Met behulp van verschillende slides kun je naast aandacht ook informatie delen. Zo krijgt men steeds andere indrukken in relatief weinig tijd. Het is entertainment, welke een iets grotere investering vereist die ervoor zorgt dat er altijd iets gebeurt achter het glas.
  4. Instore
    Nog een enkele tip welke snel vergeten wordt, maak een vertaling naar binnen toe. Zorg dat de sfeer en boodschap in de etalage meegenomen wordt op de winkelvloer. Je wilt tenslotte die magie zo lang mogelijk vasthouden.


We hopen dat je met dit stappenplan aan de slag kunt met een aantrekkelijke etalage.
We vinden het leuk om onze kennis te delen, heb jij ook nog een leuke tip aan onze lezers, deel deze dan in de comments. Samen maken we de winkelstraat tenslotte een stukje mooier.