Winkelen, een heerlijk tijdverdrijf of een verplichte bezigheid? De bewoording van je bezigheid geeft al aan of je voor de fun aan het shoppen bent of dat je de dagelijkse boodschappen moet doen. Een winkelgebied wil jou zo lang mogelijk verleiden om te blijven maar, is dit altijd mogelijk? En wat zouden ze wel kunnen doen om jou langer te laten blijven? 

 

Dorpskernen en wijkcentrums

Je boodschappen bij de super, het verstellen van je brilmontuur en extra paar sokken voor je dochter om het schoolkamp te overleven. Allemaal elementen die je in je eigen dorpskern of wijkcentrum kunt regelen.
Als je dit zo leest, klinkt het alsof je het over allerlei moetjes hebt, waarbij geen fun komt kijken. Het is een ‘place to buy’ waarbij een binnenstad gekenmerkt wordt als een ‘place to be’.

Toch lijkt hier een kentering plaats te vinden en vormen speciaalzaken in combinatie met uitstekende horeca, een belangrijk onderdeel van het aanbod in deze tijd.
Neem nu mijn dorpje als voorbeeld, met 10.000 inwoners op het Brabantse platteland. Waarbij alle noodzakelijke ‘place to buy’ winkels te vinden zijn, kan ik daarnaast ook terecht bij een delicatessezaken, enkele snuisterijen -en cadeauwinkels en word ik getrakteerd op een ware sushiburger waarbij ik daarna met vriendinnen kan blijven hangen voor een cocktailborrel.

De wijkcentrums en dorpskernen willen jouw bezoek zo lang mogelijk rekken en proberen het zo aangenaam mogelijk te maken. Ze willen de sociale functie van de binnenstad in het klein benaderen. Corona heeft de liefde voor deze lokale centra zeker versterkt.

De slogan ‘koop lokaal’ heeft een extra betekenis gekregen en de bewustwording van de consument was in deze tijd goed te voelen. De boodschappen werden ons enige moment van funshoppen, waarbij we volop nieuwe producten ontdekten en de lokale ondernemer nog meer in ons hart namen.

 

Trots op je wijk

Een betrokken samenwerkingsverband tussen winkeliersverenigingen, centrummanagement, ondernemersverenigingen en de lokale overheid kunnen een groot verschil maken in deze kernen en wijken.
In Nederland zijn al veel vruchtbare ontwikkelingen tot stand gekomen op dit gebied en dat is zeker noodzakelijk. Want we kunnen allemaal voorbeelden noemen waarbij een florerend wijkcentrum uit de twintigste eeuw is vervallen in een huuroverschot van panden omringd door braakliggende stoeptegels. Onaantrekkelijk en zeker geen ‘place to be’ uitstraling.

De investeringsbereidheid in het winkelgebied is groter dan in de stadscentrums en dat komt vooral door de toewijding van de eigenaren van de lokale winkels, in tegenstelling tot de grote ketens die in de stadscentrums te vinden zijn. Die laatste zijn bereidwilliger tot hun eigen pand maar investeren minder in de straat of omgeving.
Hierin onderscheiden de kleine dorpskernen en wijkcentrums zich enorm. Deze gebieden zijn maatschappelijk betrokken en een plek waar buurtbewoners graag samenkomen. Een echte ontmoetingsplek kunnen we het ook wel noemen. De drempels tussen de winkels verdwijnen en de ondernemers dragen één gezamenlijke boodschap naar buiten. Gastvrij en welkom…

 

Stadshart en winkelstad

Een ware ‘place to be’ is toch wel een stadshart, waarbij het woord beleving de boventoon zet. Experience centres, foodwalhallas en een groot cultuuroverschot trekken je naar een binnenstad toe. Geen moment verveling en shoppen is hier leuk, mooi en lekker.
Toch hebben zij ook te maken met een grote uitdaging om het jou zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het aanbod in de grote winkelsteden kan er eenzijdig uit zien en grote winkelketens domineren de hoofdstraten. Wil je unieke winkels, dan moet je al gauw extra stappen zetten naar wat zijstraten. Uiteraard is het aanbod er verbluffend groot en is er voor ieder wat te vinden. De vastgoedprijzen maken het voor kleine ondernemers lastig om een A1 locatie te bemachtigen en te behouden in een bepaald winkelgebied.

Gelukkig zie je hier ook genoeg nieuwe innovaties en worden de stapstenen steeds meer afgewisseld met planten, bomen en gezellige zitelementen. Het functionele shoppen wordt aangenamer gemaakt door je ‘rust’ te gunnen in de natuur, met het groen om je heen. De straten worden zelfs gebruikt als speelveld voor allerlei andere leuke doeleinden.

 

4 voorbeelden van een leuke, andere manier van shoppen in diverse steden

Zo loopt er door Nijmegen een knalgroene lijn over de straten, die een belevingsroute vormt langs kunstwerken, culturele hotspots en bijzondere uitzichten. Heerlijk om een mooie story op Insta te vullen met foto’s van je dagje Nijmegen bij een van de horeca hotspots onderweg. Klik voor meer info over deze route hier.

In Leeuwarden kun je op een muurtje of in een hoekje van een winkelpand zomaar in oog komen met minipoppetjes. De eerste keer ben je zo verbaasd, totdat je ontdekt dat er een complete stadswandeling te maken is waarbij je 38 keer een tafereel tegenkomt. Met deze route verandert je shopmiddag in een verrassende ontdekkingstocht door Leeuwarden.

Of heb je wel eens naar de verschillende putdeksels gekeken in steden? Een trend die overgewaaid is uit Japan, daar hebben ze in alle gemeenten de identiteit en kernwaarden vastgelegd in de deksels. Een idee voor alle Nederlandse steden? Mmmm… tè leuk. In Groningen is de hoge Martinitoren afgebeeld op de platte putdeksel, heb jij in een andere stad al een uniek ontwerp gespot?

Kijk op onze insta voor een voorbeeld van deze putdeksel, maar dan uit Leeuwarden, hier vind je meteen de leuke poppetjes die je tegen kan komen in de stad.

Haarlem heeft een duurzame winkelroute voor je uitgestippeld. Op deze manier hebben ze het makkelijk voor je gemaakt het groen shoppen te ‘ontdekken’. Heerlijk om daar een bewuste winkelroute te lopen. Dat is nog eens een frisgroene kijk op je stad! Klik hier voor meer info over deze route.

Het is voor ons als Retailspecialist natuurlijk heerlijk om deze mooie ideeën te zien ontstaan in de winkelstraten, of het nu lokaal of in een centra is wij geloven erin dat als je de straten mooi, inspireren en leuk maakt mensen met liefde naar je toekomen en het aan iedere ondernemer de taak is om deze liefde te beantwoorden.  

 

Blijf jij deze zomer in Nederland, er is genoeg inspiratie om de steden aan te gaan doen en te gaan ontdekken. Mocht je nog inspiratie zoeken voor een winkelgebied, iedere maand bezoeken wij een stad en plaatsen we wat inspiratie in een post. 

Mocht je leuke inspiratie tegenkomen vinden we het natuurlijk erg leuk om deze te ontvangen. Voel je vrij om ons dan te taggen via Instagram, we zijn altijd blij met inspiratie uit een winkelstraat of winkelgebied.

 

 

Als extra voetnoot in deze blog geven we nog een klein stukje aandacht aan de shoppingmalls. Wat zijn de ‘unique selling points’ van deze Amerikaanse uitvinding?
Ze zijn goed bereikbaar en vaak voorzien van allerlei gemakken zoals; toiletten, gladde vloeren en geen drempels die het makkelijk maken voor kinderwagens en rolstoelen. Een aangenaam klimaat omdat het overdekt is. Volgens mij doen we hier nog aan tekort om het goed te omschrijven.

In ons volgende blog nemen we je mee naar de ontwikkeling van de shoppingmalls.
Hoe zijn deze ontstaan en hoe gaat het nu met de nieuwste mall, Mall of the Netherlands in Leidschendam? En wat doet dat met het gehele winkelgebied?