Het is nog zonnig en het lijkt ver weg, maar menig retailer is er dagelijks mee bezig; winkelen in Coronatijd tijdens de drukkere dagen.

Het belangrijkste koopmoment van het jaar verschuift al enige tijd naar November in plaats van de vertrouwde Decembermaand. Black Friday was de afgelopen twee jaar in Nederland ineens het ideale moment voor de consument.Of het dit jaar rond Black Friday weer gaat gebeuren of dat het meer verspreid zal worden weten we op voorhand niet. Wat we wel weten is dat het dit jaar anders zal zijn dan afgelopen jaar. De hordes mensen bij de deur, wachtend voor opening op die ene aanbieding, zullen nu op anderhalve meter moeten wachten.

We willen de verkoopcijfers nastreven van vorig jaar, maar hoe gaan we dat in het nieuwe winkelen doen? Minder consumenten kunnen tegelijk in de winkel zijn, wachten in de rij buiten in de regen is geen pretje. De vraag is dan ook; hoe kunnen we de mensen goed maar zo snel mogelijk helpen en het tegelijk toch een persoonlijke beleving geven?

Wachtverlichters
Je wilt heel graag dat de consument de tijd wil nemen om in jouw rij te wachten totdat deze naar binnen kan. Hieronder een aantal manieren die bij kunnen dragen aan een positieve wachtrij voor de deur:

  • Vergeet vooral geen live informatie te delen over de tijd die ze kwijt zijn met ‘wachten’.
  • Maak een virtuele wachtrij, laat de klant een moment reserveren, ze krijgen een reminder op de smartphone als ze aan de beurt zijn en kunnen met dat berichtje door naar binnen. Een mooie gelegenheid om de exclusiviteit van Private Shopping te laden.
  • Bied de klant gratis WIFI aan, dit versterkt de relatie tussen jou en de consument en het aanbod kan online al bekeken worden. Eventueel bij het wachten een kleine aanbieding voorbij laten komen die men in de winkel kan inleveren.
  • Deel ‘leenparaplu’s’ uit als het regent, als attente retailer meteen een goed moment om je branding verder in de winkelstraat zichtbaar te laten zijn.

Etalage krijgt een grotere rol
Entertainment in de etalage is een goed instrument. Deze krijgt op dit moment langer de aandacht omdat men meer ‘stil’ zal staan. Hierdoor hoeft de boodschap van de etalage niet meer in een enkele seconde duidelijk te zijn maar kun je ermee spelen.

  • Zorg er dan ook ten eerste voor dat je etalage een goed visitekaartje is voor de winkel (schoon, prikkelend, juiste boodschap).
  • Laat de etalage aan storytelling doen, probeer een groter verhaal te laden. Nu wordt niet het product, merk en prijs gezien maar ook de grotere boodschap.
  • Verras de consument bij elke blik die hij werpt, waardoor je de klant inspireert tot meer aankopen.
  • Schermjunkies kun je verleiden door een beeldscherm bij de entree te plaatsen met informatie en leuke content. Let er echter wel op dat de content altijd passend moet zijn bij de boodschap. ‘Gewoon leuke’ content heeft geen effect en zal eerder afbreuk doen aan de rest van de sfeer.

Koopmodus
Als de consument in de winkel is wil deze natuurlijk meteen in de koopmodus komen. Hoe fijn is het als alle informatie, en eventuele handreiniging, al voor de entree ontvangen is en de binnenkomst meteen op winkelen gericht is?

  • Let daarbij op dat er niet teveel ruis ontstaat door alle extra communicatie en dat de informatie in 1 oogopslag duidelijk is.
  • Probeer zoveel mogelijk in de huisstijl te integreren en kijk als ‘klant’ naar je eigen winkel. Waar valt je oog op en vooral ook wat je soms weg moet halen om de duidelijkheid te houden.
  • Een handige routing mag niet ontbreken en dient vanaf de ingang al zichtbaar te zijn. De aanduidingen bij de producten of boven het vak werken in dit geval altijd efficiënt naar het doel.
  • Onderweg op verschillende punten ‘leuke’ dingen tegenkomen en de bijverkoop is een feit.

Een stapje verder
Deze consument zal ontzettend blij worden van de positieve draai in de wachtrij en efficiëntie bij binnenkomst maar nu is het leuk om een stapje verder te gaan. Je wilt dat de goede vibe blijft hangen en niet wordt verbroken door een rij bij de kassa.

De winkel moet op een snelle manier, inspirerend genoeg zijn om iedereen in zijn behoefte te kunnen voorzien. 

Hoe fijn is het als de cadeau’s die erg gewild zijn met veel aandacht al ingepakt klaar liggen? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld je top 10 beste verkochte producten binnen de verschillende categorieën.
Het is meteen duidelijk hoe mooi het cadeau eruit komt te zien en helpt het doorstromen bij de kassa. Je bent de consument voor en geeft al diverse suggesties welke items een prachtig cadeau vormen om te geven.
De voorbereiding hiervoor kan je inplannen op ‘rustige’ momenten in de week (na sluiting op net na opening). Je vult de tijd efficiënt in en tijdens het Black Friday weekend kunnen meer medewerkers de rol van verkoopspecialist invullen.

Daarnaast is het leuk om de ‘aanvullende’ verkoop voor de klant alvast te bedenken. Wanneer je van tevoren, op thema, al cadeauverpakkingen samenstelt heeft de klant in een korte tijd leuke inspiratie en meerdere cadeau’s te geven.
Presenteer deze items bij elkaar op een tafel of in de wand, of creëer alvast een luxe cadeauset wat zo gegeven kan worden.

Wij zijn heel benieuwd of er nog meer creatieve ideeën ontstaan om iedereen in de retail de juiste tools te geven richting de drukke feestdagen.

Laten we shoppen als beleving blijven zien en de consument met de gastvrijheid, ook met de beperkingen rondom Corona, in de watten leggen met een goede service, prachtige producten en een geweldige ervaring.
Laat in de laatste maanden van het jaar de mooie kant van de feestdagen centraal staan, zodat we even mogen vergeten dat 2020 anders dan anders is begonnen..